Bežci, tieto cviky na nohy by ste mali poznať
12. MÁJ 2017

Bežci, tieto cviky na nohy by ste mali poznať

Ktoré posilňovacie cviky by nemali chýbať v tréningovom pláne žiadneho milovníka behu? Opýtali sme sa bežeckého trénera Mareka Vojníka. 

V prvom rade treba objasniť, prečo bežcom nestačí iba behať, ale je potrebné, aby sa venovali aj posilňovaniu. Nejde len o zvýšenie výkonnosti, ale tiež o väčšiu odolnosť voči zraneniam a prevenciu bolestí. Napríklad posilňovaním lýtkových svalov možno predchádzať bolestiam v oblasti píšťal.

Prínos pocítite aj v tom, že vaše telo sa bude rýchlejšie regenerovať, nohy vás po behu budú menej bolieť a v neposlednom rade sa zlepší celkové držanie tela, a tým aj bežecký postoj.

Pozornosť venujte celému telu

Podľa trénera Mareka Vojníka by bežci posilňovanie nemali brať na ľahkú váhu. „Vďaka pravidelnému posilňovaniu celého tela sa výkon v behu výrazne zlepší, telo bude pevnejšie, stabilnejšie, beh dynamickejší. Spevnia sa šlachy a svaly, telo sa vyrovná, a tým sa v bežeckej záťaži menej unaví,“ vysvetľuje.

Pre bežcov je dôležité posilňovanie celého tela. „Bežecký pohyb musí byť zosynchronizovaný, práca hornej časti tela je veľmi dôležitá, lebo nadväzuje na prácu nôh, a tak sa zlepší celkový pohyb. Pri nedostačnej práci paží je pohyb neefektívny. Zlou prácou paží môže počas behu dôjsť napríklad k následnej rotácii trupu, a tým k zhoršeniu bežeckého výkonu ako takého,“ objasňuje tréner.

Toto sú cviky, ktoré bežci potrebujú

Tréner Marek Vojník odporúča cviky s vlastným telom, prípadne s pomocou cvičebných pomôcok ako BOSU, fit lopta, švihadlo, medicimbal, TRX. Môžete ich vykonávať doma, v posilňovni, alebo aj v prírode. Ktorými cvikmi najlepšie posilníte nohy?

  • Drepy.
  • Drepy s medicimbalom.
  • Drepy s výskokom.
  • Drepy na jednej nohe.
  • Angličáky.
  • Predné výpady.
  • Výpony.
  • Chôdza do schodov.
  • Výbehy do kopca.

Pomer bežeckých tréningov k tým posilňovacím záleží od obdobia tréninového procesu. „V zimnom období sa väčšina bežcov venuje posilňovaniu častejšie. Ja odporúčam vykonavať posilňovací tréning minimálne dvakrát do týždňa. Začal by som určite pod odborným vedením, lebo zle nastavený tréning, ktorý je vykonávaný technicky nesprávne, môže viac uškodiť ako pomôcť,“ dodáva Marek Vojník.

Zdroj titulnej fotky: alexceban, CC0


Autor článku

Silvia Hadekova

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love. Venujem sa hlavne funkčným tréningom zameraným na prácu s vlastnou váhou, intervalovým cvičeniam (HIIT) a DeepWorku. Mojím cieľom je, aby sa ľudia po mojej hodine cítili nabití pozitívnou fyzickou aj psychickou energiou.

http://silviahadekova.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Bežci, tieto cviky na nohy by ste mali poznať

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Burza

Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1421
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.