Koľko chôdze je už tréning

Chôdzu možno označiť za ten najprirodzenejší pohyb pre ľudské telo. Jeho hlavnou výhodou je, že sa ho naučíte vykonávať krátko po narodení a nepotrebujete žiadne drahé športové vybavenie. Taktiež ide o najlepší spôsob, ako so športom začať alebo sa vrátiť späť ku stratenej forme. 

Koľko chôdze je už tréning
Zdroj: Daria Nepriakhina, Stocksnap.io, CC0
18. OKT 2017

Čo je potrebné na vykonávanie chôdze ako športu

  • Kvalitná obuv - najlepšou voľbou sú bežecké a odpružené topánky so spevneným členkom.
  • Podpora od okolia – od rodiny, od známych.
  • Stanovenie si cieľa – napríklad, že do troch mesiacov dokážete prejsť nejaký diaľkový pochod.
  • Správna motivácia – ide o niečo, čo vám bude pomáhať vydržať pri cvičení prvé tréningy, kedy sa bude vo väčšej miere prejavovať svalovica. Napríklad chcete schudnúť do starých nohavíc.

Kedy začnete pomocou chôdze chudnúť

V prvom rade treba brať do úvahy to, že svaly sa živia hlavne sacharidmi a tukmi (základ je samozrejme ATP a vedia využiť aj proteíny, teda sami seba, ale tým sa v tomto prípade nebudeme zaoberať).

Sacharidy 

Prijímame ich v potrave ako škrob (pečivo, cestoviny, zemiaky, ryža apod.), sacharózu (cukor), glukózu (med) alebo ako fruktózu (cukor, ktorý sa nachádza v ovocí). V tele sa všetky tieto sacharidy najprv menia na glukózu, ktorej časť sa udržuje v určitej hladine v krvi a zvyšok sa uloží do pečene a svalov ako glykogén - zásobný polysacharid podobný rastlinnému škrobu. Energetická hodnota 1 g sacharidov je 4 kcal, t.j. približne 17 kJ.

Tuky

Tuky prijímame zo živočíšnych, ale aj rastlinných zdrojov a v oboch prípadoch ide o tzv. neutrálne tuky označované ako triglyceridy (správne triacylglyceroly). Tie sa po rozštiepení v čreve na základne súčastí v tele opäť zložia z väčšej časti na triacylglyceroly, ktoré sa potom ukladajú, ako zásobný tuk. Energetická hodnota 1 g tukov je 9 kcal, tj. približne 38 kJ.

Pri chôdzi platí nasledovné – čím dlhšie, tým lepšie

Na začiatku každej fyzickej aktivity získavajú svaly energiu výhradne zo sacharidov. Je tomu tak prvých 15 až 20 minút. Podiel tukov sa potom postupne zvyšuje, až zhruba po hodine dôjde k dosiahnutiu rovnováhy. Pri behu je treba si sledovať tepovú frekvenciu. Pre optimálne spaľovanie tukov by sa vaša tepová frekvencia mala nachádzať v rozmedzí 50-60% z vašej maximálnej tepovej frekvencie – MTF. (MTF=220-vek)

Ak budete vykonávať iba chôdzu, musíte sa zmieriť s tým, že sa nedostanete na vami požadovanú hmotnosť za mesiac. Tuk je totiž veľmi výhrevné palivo. Ak napríklad budete chodiť 20 dní, schudnete kilogram. Veľkou výhodou však je, že pôjde o spálenie kilogramu tuku a nie svalov alebo vody. Ak teda dokážete 5-krát týždenne vykonať 6000 krokov, dokážete spáliť aj 12-15 kilogramov tukov.

Samozrejme veľmi dôležitú úlohu tu bude vždy zohrávať správne stravovanie. 

 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Koľko chôdze je už tréning

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Burza

Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2199
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.