Ako sa vyhnúť kŕčom pri behaní?
2. OKT 2015

Ako sa vyhnúť kŕčom pri behaní?

Kŕče v svaloch patria k najčastejším čiernym morám bežcov. Ako vlastne dochádza k ich vzniku a ako sa im dá predchádzať?

Ako kŕče vo svaloch vznikajú?

Veľmi dôležitú úlohu pri behaní hrá voda a minerály, ako horčík, sodík a draslík. Avšak nedá sa povedať, že by to bol priamy dôvod na vznik kŕčov. Vysvetliť sa to dá jednoducho. Ak by tomu bolo tak, tak by dehydratácia, resp. strata minerálov musela spôsobiť kŕče v celom tele a nielen v určitom svale. Oveľa lepším vysvetlením je fakt, že kŕče vznikajú v dôsledku preťaženia svalov počas dlhodobej záťaže.

Hyperpodráždenie svalov vzniká tak, že receptory v svalovom tkanive, ktoré majú aj koordinovať svalové stiahnutie a napnutie na základe informácií z mozgu, nepracujú adekvátne. Dôsledkom je, že mozog dostáva spätne zlú informáciu o stave svalu a sval zostáva stiahnutý.

Ako sa dá svalovým kŕčom čo najúčinnejšie predchádzať?

  • posilňujte, čím silnejšie budete mať svaly, tým ľahšie budú vedieť odolať kŕčom
  • pravidelne vykonávajte strečing
  • dávajte si pozor na náhle zmeny tempa alebo sklon trati v záverečných častiach pretekov
  • musíte svaly učiť, čo od nich budete očakávať, teda je vhodné trénovať v podobných podmienkach, ako budete pretekať

Niekoľko zaujímavostí o svalových kŕčoch

  • Čím ďalej a rýchlejšie bežíte, tým pravdepodobnejšie sa kŕče objavia. To hovorí o priamej spojitosti s dĺžkou trvania a intenzitou behu.
  • Kŕče majú častejšie muži ako ženy.
  • Najčastejšie sa kŕče vyskytujú vo veľkých svaloch, ktoré sa nachádzajú medzi dvoma kĺbmi (kvadriceps, hamstring a lýtkový sval).
  • Niektorí ľudia sú k vzniku kŕčov náchylnejší ako iní.
Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

3 masti, ktoré pomôžu pri bolestiach kĺbov a svalov3 masti, ktoré pomôžu pri bolestiach kĺbov a svalov

Bolesť kĺbov i svalov nie je ničím výnimočným ani u mladých ľudí. 

 

 

Ako uvoľniť svaly po náročnom behu?Ako uvoľniť svaly po náročnom tréningu?

Väčšina z nás sústreďuje svoju pozornosť najmä na tréning. 

 

 

Horčík ako významný pomocník pre rovnováhu v životeHorčík ako významný pomocník pre rovnováhu v živote

Čo stačí k prílevu hormónov šťastia, teda endorfínov? Nové topánky? Posedenie s priateľmi pri pive? 


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 296

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako sa vyhnúť kŕčom pri behaní?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Blog

Tréning

Ďalšie články

Výživa

Ďalšie články

Inšpirácie

Ďalšie články

Štýl