Pri behu ma pichá v boku. Čo robím zle?
4. AUG 2015

Pri behu ma pichá v boku. Čo robím zle?

Každému sa už určite stalo, že ho pri behaní pichalo v boku. Veľa ľudí však nevie, čím je to spôsobené a ako sa tohto nepríjemného pocitu zbaviť.

Ako pichanie v boku vzniká

Pichanie v boku je vyvolané náhlym stiahnutím bránice vtedy, keď nemá dostatok kyslíka. Pri každom bežeckom kroku sa pohnú svaly v brušnej stene, a tým sa zvýši tlak v bruchu. Pri hlbokom dýchaní zasa tlačia na bránicu rozširujúce sa pľúca. Tento dvojitý tlak môže skomplikovať prítok krvi do bránice. Nedostatočné okysličenie vzápätí vyvolá pichanie v boku. Bolesť sa môže vysvetliť aj ako napínanie väzivových úponov, ktorými sú k bránici prichytené pečeň a slezina. Pri nesprávnej technike behu "poletujú" slezina a pečeň v brušnej dutine. Správne pracujúca brušná stena dokáže pomocou vnútrobrušného tlaku orgány podoprieť.

Ako predchádzať pichaniu v boku

  • Dajte si pozor na to, čo jete pred behom. Potraviny, ktoré obsahujú veľa vlákniny a tuku, sú ťažko stráviteľné, a preto by ste ich mali jesť maximálne do 2 hodín pred behom. Snažte sa preto najesť potravín, ktoré vám žiadne problémy nespôsobia. Malo by ísť o ľahké potraviny, ale aj tie by ste mali jesť s dostatočným odstupom pred fyzickou aktivitou (1 hodina).
  • Rozohrejte sa. Pre telo je veľmi vhodné, ak sa najskôr rozohrejete dynamickým strečingom a následne ešte niekoľkými minútami svižnej chôdze. Až potom prejdite postupne do behu. Pomôže vám to nielen zvýšiť výkon, ale tiež kvalitu tréningu.
  • Regulujte svoje dýchanie. Dýchanie je pre telo veľmi dôležité. Kyslík potrebujú svaly a aj mozog, a preto by ste sa mali naučiť im ho dostatočne dodávať. Začať by ste mali synchronizáciou dychu a rytmu, ktorým bežíte. Platí pravidlo, že čím rýchlejšie bežíte, tým kratšie sekvencie dýchania použijete. Ak teda bežíte rýchlo, mali by ste sa nadychovať každý druhý alebo tretí krok. Ak bežíte pomaly, tak by to malo byť každý tretí alebo štvrtý krok.

Ako sa zbaviť pichania v boku

Ak vás už pichať v boku začalo, môžete sa ho zbaviť niektorou z uvedených metód alebo ich kombináciou.

  • Prerušte beh a pokračujte chôdzou s hlbokým dýchaním.
  • Prerušte beh, zastavte a počkajte, až kým pichanie neprestane. Potom pokračujte v behu.
  • Prerušte beh, troma prstami si zatlačte na bolestivé miesto. Vyskúšajte aj protiťah: dajte si ruku za hlavu a ukloňte sa na opačnú stranu, odkiaľ prichádza bolesť

Pichanie v boku je naozaj nepríjemná vec. Veľa ľudí od športovania odradí, hoci si za to v mnohých prípadoch môžu sami. Verte však, že čím viac budete športovať, tým menej sa bude pichanie v boku objavovať, pretože bránica, rovnako ako iné svaly, potrebuje byť dostatočne zaťažovaná, aby sa mohla zlepšovať. 

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Bežci a vytrvalci: ako na regeneráciu a adaptáciuBežci a vytrvalci: Ako na regeneráciu a adaptáciu?

Byť vytrvalostným športovcom si neraz vyžaduje "nastaviť" telo a jeho výkon na náročný tréning alebo pretek.

 

Strečing pred behomStrečing pred behom

Pred tréningom je vhodné dať si 10-minútový rozklus, 5-minútový dynamický strečing a bežeckú abecedu.

 

Ako začať behať s nadváhouAko začať behať s nadváhou

Je pravda, že hmotnosť je z hľadiska záťaže na kĺby a chrbticu dôležitá, ale...


Anketa

Čo najradšej čítate na našom portáli?

Články o cvičení a rozličných typoch tréningov.
Informácie o stravovaní a zdravom chudnutí.
Motivačné tipy, príbehy ľudí a fitnes trénerov.
Pozvánky na športové akcie a podujatia.

Celkom hlasovalo: 189

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Pri behu ma pichá v boku. Čo robím zle?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Blog

Tréning

Ďalšie články

Výživa

Ďalšie články

Inšpirácie

Ďalšie články

Štýl