Kedy pri športe potrebujeme izotonický nápoj?
4. JUN 2015

Kedy pri športe potrebujeme izotonický nápoj?

Správne množstvo minerálov a cukrov pred a počas tréningu alebo súťaže nám môže pomôcť potlačiť únavu, zvýšiť výdrž a udržať stabilnú hladinu cukru v krvi. Pozor! Tu neplatí pravidlo, že čím viac, tak tým lepšie. 

Na trhu sa najčastejšie vyskytujú 3 druhy športových nápojov. Hypotonické, hypertonické a izotonické. Hypotonické majú menšiu koncentráciu rozpustených častíc (soli, cukry), ako majú tekutiny v našom tele. Hypertonické nápoje sú koncentrovanejšie a izotonické nápoje majú približne rovnakú koncentráciu ako naše tekutiny.

Izotonické nápoje sa do tela vstrebávajú približne rovnako rýchlo ako voda. Priemerný izotonický nápoj obsahuje 13-19 g cukru v jednom 250 ml pohári. Čiže koncentrácia by mala byť cca 5-7 %. Zaujímavý výskum však ukázal, že pri niektorých športoch je lepšie, ak je perceno glukózy až 15 %. Cyklisti, ktorí pili 15-percentné nápoje, mali o 30 % vyššiu výdrž ako cyklisti, ktorí pili 5-percentné nápoje. (3)

Dôležitou zložkou okrem cukrov je najmä sodík, ktorý sa potením stráca a jeho výrazný pokles môže viesť k rozmazanému videniu, bolestiam hlavy a nevoľnosti.

Počas trénovania a súťaženia športovci strácajú vodu a elektrolyty. Avšak tieto straty sú normálne a telo sa s nimi vie vyrovnať, ak športujeme 60-90 minút. Pri takto dlhom tréningu nie je nutné dopĺňať cukry a minerály. Austrálsky športový inštitút dokonca prišiel k záveru, že ak to s cukrami a minerálmi preženieme, zaťažíme si tráviaci systém a môže dôjsť k zhoršeniu výkonu. (1)

Pozor na pitie týchto nápojov aj z hľadiska priberania na hmotnosti. V štúdii, v ktorej sa porovnával prírastok hmotnosti (1 skupina pila klasické kolové nápoje a druhá skupina pila izotonické nápoje), prvá skupina pribrala za dva roky 1 kg, druhá skupina, ktorá pila izotonické nápoje pribrala až 1,6 kg. Prírastok hmotnosti bol po 2 rokoch štúdie. (2)

Odporúčame: Das gesunde Plus izotonický nápoj s cukrom a sladidlami s príchuťou citróna a grapefruitu, 750 ml. Už pri ľahkých športových aktivitách stráca telo tekutiny a dôležité minerálne látky. Osviežujúci izotonický nápoj rýchlo dodá telu tekutiny a doplní minerálne látky. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm izo

Aký nápoj piť?

Keď kupujeme izotonický nápoj, tak je dôležité, aby z cukrov obsahoval najmä glukózu. Zaujímavým faktom je, že teplota nemá na rýchlosť vstrebania izotonických nápojov takmer žiadny vplyv. Je úplne jedno, či bude nápoj studený, alebo vlažný. Studená voda sa nám však pri záťaži viac žiada a obvykle jej aj vypijeme viac ako teplej, takže z toho hľadiska je lepšie mať nápoje vychladené.

Kedy teda piť a koľko?

  • Ak máme pred sebou beh dlhší ako 90 minút, je vhodné zaradiť športový nápoj.
  • Pred začatím tréningu či súťaže je vhodné vypiť cca 200 ml (5-10 minút pred začiatkom).
  • Počas behu by sme mali piť cca každých 20 minút 120-180 ml.

Ľudia, ktorí čítali tento článok, sa tiež zaujímajú o:

Je kokosová voda lepšia ako športový nápoj?Je kokosová voda lepšie ako športový nápoj? 

 

 
 
Zdroj:
1, Sports Medicine Training Center: Are Electrolyte Drinks More Beneficial Than Water?
2, Theheart.org: Sports drinks, not just sodas, drive up weight in teens, 24 September 2012
3, TROOP, R. (1994) Drink your way to winning performances: the seven secrets of hydration, Peak Performance (August 1994), p. 11-12

Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kedy pri športe potrebujeme izotonický nápoj?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Blog

Tréning

Ďalšie články

Výživa

Ďalšie články

Inšpirácie

Ďalšie články

Štýl