Zapoj sa s nami do DETOX VÝZVY!

Prečo pri behu pichá v boku či bolí koleno? Radí bežecký tréner

redakcia

Len máločo vie začínajúcich bežcov odradiť viac ako bolesť. Pozreli sme sa preto, ako bojovať s najčastejšími bolesťami, s ktorými sa začiatočníci stretávajú.

Prečo pri behu pichá v boku či bolí koleno? Radí bežecký tréner
Zdroj: Stock.Adobe.com
7. APR 2021

Keď si prvýkrát obujete bežecké tenisky a vyberiete sa na prvý beh, máte v hlave všetky pozitívne benefity. O to demotivujúcejšie môže byť, ak vás už po prvom tréningu začne niečo bolieť. Pichanie v boku a bolesť kolien sú časté problémy, s ktorými sa pri prvých bežeckých pokusoch môžete stretnúť. Našťastie existujú riešenia, ak sa týmto bolestiam vyhnúť. Pretože šport by ste si mali užívať a nie pri ňom trpieť.

Pichanie v boku

Pichanie v boku je zrejme najčastejším problémom začiatočníkov. Prejavuje sa bodavou bolesťou na jednej strane brucha, ktorá môže byť tak silná, že nie ste schopní ďalej behať. Nejde ale o žiadny vážny problém, ktorý by sa postupne nedal odstrániť.

„Pichanie v boku je najčastejšie spôsobené prepálením tempa hneď od začiatku behu alebo inej aktivity,“ vysvetľuje bežecký tréner Ján Dömény. „Pri behu vo vysokom tempe začneme lapať po dychu. Bránica sa stiahne pod vplyvom nedostatku kyslíka a vzniká pichanie v boku. Je to podobné, ako pri kŕči.“

Aby ste sa vyhli pichaniu v boku, Ján Dömény odporúča držať sa niekoľkých zásad:

  • Poznajte optimálne tempo a držte sa ho;

  • Nezabudnite sa pred tréningom zahriať (napríklad rýchlou chôdzou);

  • Pred intenzívnejšou časťou tréningu sa postupne rozdýchavajte;

  • Pri behu správne dýchajte: každý 3. až 4. nádych by mal byť tlačený až do bránice, vďaka čomu maximalizujete príjem kyslíka.

A čo robiť, ak ste začali behať a cítite bolesť v boku? Žiadny zázračný liek na to neexistuje. „Vtedy je nutné zvoľniť tempo, prejsť do chôdze a zhlboka dýchať. Keď pichanie prejde, môžeme sa znova rozbehnúť,“ radí Ján Dömény.

Bolesť kolien

Bolesť kolien pri behu je na rozdiel od pichania v boku omnoho komplexnejšia téma, ktorá sa týka začínajúcich aj pokročilých bežcov. U začiatočníkov je najčastejšie spôsobená tým, že kolená nie sú pripravené na novú záťaž. Pri behaní zaťažujeme kolená niekoľkonásobne viac ako pri chôdzi.

„Pokiaľ telo nebolo zvyknuté na záťaž, musí sa to niekde prejaviť,“ hovorí J. Dömény. „Bolesť kolena je jeden z najčastejších prejavov. Koleno pôsobí pri dopade ako tlmenie a absorbuje spätný náraz. Navyše, nesie samotnú váhu tela a to všetko v jeden okamih.“

Znamená to, že beh je pre naše kolená škodlivý? Práve naopak. Pravidelnou a primeranou záťažou sa celý pohybový aparát, vrátane kolien, stane odolnejší. Kolená si musia na novú záťaž zvyknúť a potrebujú sa prispôsobiť. Začiatočníci sa najčastejšie zbavia bolesti kolien tým, že budú trénovať, behať správnou technikou a tým kolená posilňovať.

„Dôležité je, samozrejme, dopriať telu aj dostatok času na regeneráciu. Dôležitý je aj výber správnych tenisiek, ktoré uľahčia tento ,prechod‘ vašim nohám. Potom vám budú dlho a dobre slúžiť – ako nohy, tak aj tenisky,“ uzatvára bežecký tréner.

Chcete behať tak, aby ste videli výsledky a beh vás bavil? Zapojte sa do BEŽECKEJ VÝZVY, pod vedením odborníkov na beh, výživu a motiváciu. V BEŽECKEJ VÝZVE vás povedieme krok za krokom k štíhlemu, pevnému a zdravému telu. Kliknite na www.bezeckavyzva.sk a pripojte sa k nám ešte dnes!

Banner_Bezecka Vyzva_800x312


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prečo pri behu pichá v boku či bolí koleno? Radí bežecký tréner

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Burza

Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 3151
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.