Večná dilema behu - cez špičky alebo na pätu?
16. JUN 2017

Večná dilema behu - cez špičky alebo na pätu?

Otázka správneho došľapu trápi mnohých bežcov. Je lepšie dopadať na pätu, alebo na prednú časť nohy? Rozlúsknuť túto dilemu nám pomohol tréner Marek Vojník.

Cez špičku vykonáva svoj bežecký pohyb len približne 13 percent bežcov. To značí, že pomerne veľká skupina bežcov došľapuje cez pätu.

„Hoci beh cez pätu je pohodlnejší, je to zároveň aj pomalší spôsob behu,“ vysvetľuje tréner. Je to spôsobené aj tým, že pri takomto behu bežci často došľapujú pred ťažisko tela. Tým sa vytvára protipohyb, ktorým je beh pribrzdený. Následné zrýchlenie navyše znamená väščí nápor na úpony svalov. Okrem toho sa predlžuje kontakt nohy s podložkou, čím sa znižuje efektivita pohybu.

Úlohu hrá aj topánka

„Dôležitú úlohu zohráva tiež športová obuv. Čím je pružnejšia, tým viac nás núti došľapovať cez pätu. Naopak, čim je obuv menej pružná, tým nás menej núti došľapovať na pätu,“ dodáva Marek Vojník.

Pri dopade na pätu zaťažujeme kĺby, svaly a úpony omnoho väčšími nárazmi.

„Kolená dostávajú poriadne zabrať, v dôsledku čoho hrozí riziko poranenia,“ upozorňuje tréner a dodáva: „Menej používame svaly lýtka a achilovky. Tieto následne menej pracujú, nerozvíjajú sa, a môžu sa stať menej funkčné.“

Behať cez špičku je náročnejšie, no ekonomickejšie

Beh cez špičku je dynamickejší, rýchlejší, ekonomickejší, no aj ťažší. Vďaka špičke sa pohyb a váha tela prenáša cez svaly lýtka a achilovky, ktoré su pružné. Odraz je preto podstatne dynamickejší, ako odraz cez pätu. Behaním cez špičku navyše posilňujeme klenbu nohy. 

Podľa trénera Mareka Vojníka je naše telo prirodzene stavané na beh cez špičky. Platí to však pri behu na boso, pri ktorom päta nedokáže tlmiť bežecký odraz, no špička áno. Čím je bežec menej vybehaný (hobby bežec) a čim je ťažší, tým je väčšia pravdepodobnosť došľapu cez pätu, ktorý je v tom momente pohodlnejší. Takže aj hmotnosť bežca hrá svoju rolu.

Odporúča tréner bežcom naučiť sa behať cez špičku?

„Beh cez stred resp. cez špičku je možné sa naučiť, ale chce to čas, zo dňa to nepôjde,“ hovorí. Určite sa však treba poradiť so skúseným bežeckým trénerom, ktorý prostredníctvom správnych cvičení a posilňovacích bežeckých cvikov pomôže s úpravou bežeckého štýlu.

„Jednotlivé cviky aplikujeme postupne podľa vopred rozobraného bežeckého pohybu. Pohyby postupne spájame do celku, až z toho vznikne ideálny a ekonomický bežecký pohyb,“ objasňuje Marek Vojník.

Behanie cez špičku teda môže pomôcť zefektívniť beh a zbaviť sa bolestí. Mnohí bežci, najmä vytrvalostní, sa zbavili zdravotných problémov, až keď sa naučili behať cez špičku.

Treba na to však ísť opatrne, postupne a veľmi pomaly. Začať kratšími úsekmi a pomaly pridávať. V opačnom prípade to môže priniesť viac škody, ako osohu.

Zdroj ilustračnej fotky: komposita, CC0


Autor článku

Silvia Hadekova

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love. Venujem sa hlavne funkčným tréningom zameraným na prácu s vlastnou váhou, intervalovým cvičeniam (HIIT) a DeepWorku. Mojím cieľom je, aby sa ľudia po mojej hodine cítili nabití pozitívnou fyzickou aj psychickou energiou.

http://silviahadekova.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Večná dilema behu - cez špičky alebo na pätu?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Burza

Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1506
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.