Ako behať, keď chcem schudnúť?
20. JAN 2016

Ako behať, keď chcem schudnúť?

Aký spôsob behu zvoliť, aby telo spálilo maximum tuku? Je lepšie behať intervalovo, na čas alebo vzdialenosť?

Tí, ktorí sa snažia zbaviť prebytočných kilogramov, kladú si často otázku: „Ako behať, keď chcem schudnúť?“ Niektorí pristúpia na možnosť behať tri dni v týždni aspoň 45 minút, ďalší si zvolia konkrétnu vzdialenosť, ktorú musia niekoľkokrát týždenne povinne absolvovať. Skúsenejší si vyberú intervalový tréning.

Chudnete? Beh je to pravé!

Chudnutie vyžaduje motiváciu. A pevne stanovený cieľ. Mnohí chudnúci sa dopúšťajú zásadného omylu. Chcú schudnúť rýchlo a jednoducho. To, bohužiaľ, nie je možné. Ak chce človek naozaj schudnúť, musí upraviť jedálny lístok, venovať sa poctivo aeróbnemu i silovému tréningu. Jednou z najdostupnejších a najobľúbenejších kardio aktivít je už spomínaný BEH.

Ak ste sa rozhodli behom schudnúť, treba dodržiavať určité zásady. V prvom rade behať pravidelne a správnou technikou, nepodceňovať kvalitnú športovú obuv a predovšetkým zoznámiť sa s tepovou frekvenciou (viac o tejto problematike sa dozviete v článku Ako tepová frekvencia ovplyvňuje vašu kondičku a zdravie).  O dôležitosti tepovej frekvencie nepochybuje ani tréner Marek Vojník: „Ako kondičný tréner svojim klientom, ktorí chcú schudnúť, odporúčam aeróbny tréning (prevažne beh alebo rýchlu chôdzu) na úrovni 65 až 75 percent maximálnej tepovej frekvencie. Nevyhnutná je kardio aktivita aspoň trikrát týždenne po dobu minimálne 45 minút. Samozrejme, objem, resp. minutáž postupne narastá.“ Pri udržiavaní uvedenej tepovej frekvencie sa na výrobu energie v ľudskom organizme vo väčšej miere podieľajú tuky. Práve strata tuku je pre všetkých, ktorí sa snažia schudnúť, kľúčová.

Neviete, ako sledovať optimálnu tepovú frekvenciu? V tomto prípade sú dobrými pomocníkmi pri behu merače pulzov. „Svojim klientom odporúčam merače pulzovej frekvencie, vďaka ktorým vedia, v akej aeróbnej zóne sa pohybujú,“ dopĺňa skúsený tréner.

Beháte už nejaký ten týždeň? Potom skúste intervalový tréning

Behať niekoľkokrát týždenne minimálne 45 minút, to si vyžaduje čas. Ak ho kvôli pracovným povinnostiam a rodinným záležitostiam nemáte práve na rozdávanie, skúste behať intervalovo. Forma intervalového tréningu je označovaná ako veľmi účinná a časovo úsporná. V rámci tohto typu trénovania sa v presných intervaloch striedajú intenzívne a miernejšie fázy, vďaka čomu sa zlepšuje vytrvalosť. Práve preto sa v minulosti využíval intervalový tréning najmä u profesionálnych športovcov. Aktuálne mu patrí čestné miesto aj v tréningoch bežných športových nadšencov. Je tu však jeden háčik: „Túto formu tréningu odporúčam až po vybudovaní aeróbneho základu. Adaptácia organizmu na vytrvalostnú záťaž je asi šesť až osem týždňov, až potom by som postupne do tréningov zapájal kontrolovaný intervalový tréning,“ hovorí zo skúseností Marek Vojník.

Ďalšia otázka znie, či je intervalový tréning určený aj na chudnutie? „Intervalový tréning je vhodný aj na chudnutie, ale musí byť cielený a koncepčný. Klient musí byť na intervalový tréning dostatočne aeróbne pripravený,“ upozorňuje Marek Vojník. Čo je však dôležité, v rámci tohto tréningu dochádza hlavne k spaľovaniu tukov a to nekončí spolu s behom, ale pokračuje ďalej, aj keď už nebeháte. To znie sľubne, čo poviete?

Spracované v spolupráci s bežeckým trénerom Marekom Vojníkom z www.itrener.sk

Zdroj foto: adidas

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Beháte? netrápte svoje telo nesprávnym dýchaním!Beháte? Netrápte svoje telo nesprávnym dýchaním!

Beh má neuveriteľné čaro. Kto pravidelne behá, vie, o čom je reč. Okrem fantastických pocitov prináša kvantum zdravotných pozitív. 

 

 

Na svoj prvý polmaratón sa musíte dobre pripraviťNa svoj prvý polmaratón sa musíte dobre pripraviť

Máte cieľ, ktorým je zabehnutie polmaratónu. Motiváciu, ktorá vás núti dokázať sebe i ostatným, že na to máte. 

 

 

Anaeróbny prah pri behu. prečo je dobré o ňom vedieť?Anaeróbny prah pri behu. Prečo je dobré o ňom vedieť?

Schopnosť vykonávať fyzickú aktivitu na úrovni anaeróbneho prahu čo najdlhšie, svedčí o dobrom rozvoji kondície.


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (2)

Diskusia k článku - Ako behať, keď chcem schudnúť?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

nanuska.sk@azet.sk
nanuska.sk
 15.11.2016 18:13

Neviete aké bežecké tenisky sú pre vás tie najlepšie? Radi vám poradíme s výberom tých správnych, v ktorých sa vám bude behať lepšie ako kedykoľvek predtým! Na našej webstránke máme článok presne na túto tému! http://blog.kuponovnik.sk/ako-si-spravne-vybrat-bezecke-topanky/

 
tessa7
tessa7
 16.12.2015 14:37

Ja behalávam tak 4x do týždňa. Naozaj to pomáha. Ono treba dodržiavať aj tepovú frekvenciu www.cvikynabrucho.sk/beh.php bez behu iba naberám na hmotnosti. :)

 

 

Burza

Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.