Neskutočne zdravé konopné semienka. Chrumkáte ich tiež?

Väčšina z nás si pri slove konope predstaví marihuanu a jej psychotropné účinky. Avšak nemusíte mať obavy.

Neskutočne zdravé konopné semienka. Chrumkáte ich tiež?
16. SEP 2015

Pre potravinárske účely sa u nás pestuje konope siata, ktorá obsahuje minimálne množstvá týchto látok (THC) a v semienkach sa nenachádzajú vôbec. Konopné semienka sú výnimočné vďaka ich jedinečnosti vo viacerých smeroch. Zaujímavosťou napríklad je, že konopa siata nie je napádaná hmyzom, a preto nebýva postrekovaná proti škodcom. Ďalšou výhodou konopných semienok je ich nízka alergénnosť v porovnaní s inými semienkami, ako je napríklad sezam.

Zoznámte sa s výhodami

  • Výbornou vlastnosťou oleja z konopných semienok je jeho ideálny (dokonca najlepší medzi olejmi) pomer medzi omega-6  a omega-3  mastnými kyselinami, ktorý je 3:1. Tento pomer je výnimočný najmä preto, lebo naša strava obsahuje veľké množstvo omega-6 mastných kyselín (slnečnicový olej, repkový olej...) a minimum omega-3 mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú prevažne v mastných rybách, ako je losos, sardinky, makrela, treščia pečeň. Keďže rýb konzumujeme vo všeobecnosti málo, máme tento pomer medzi mastnými kyselinami v krvi veľmi nepriaznivý a vedie to ku kardiovaskulárnym ochoreniam, rakovine a nadváhe.
  • Konopné semienka majú pozitívny vplyv na hormonálnu sústavu, najmä vďaka gama lilnolénovej kyseline (GLA). Nedávna štúdia preukázala veľmi pozitívny účinok GLA na predmenštruačný syndróm. Okrem toho je považovaná za jednu z najvýznamnejších protirakovinových látok.
  • Konopné semienka majú všetky aminokyseliny, aj esenciálne, čo je v rastlinnej ríši výnimočné. Okrem konopných semienok obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny len sója.
  • Vďaka vysokému obsahu vlákniny (rozpustnej aj nerozpustnej) nám čistia črevá a redukujú chute na sladké. Navyše majú veľmi dlhú sýtiacu schopnosť, vďaka ktorej ľudia jednoduchšie chudnú. Ak pridáte do raňajok 2 lyžice konopných semienok, nebude vás "naháňať mlsná" celý deň.
  • Ak trpíte artritídou, konopné semienka vám prinesú úľavu. V 6-mesačnej štúdii sa preukázalo až 25-percentné zlepšenie syndrómov v porovnaní s placebom, kde bolo zlepšenie 4 %. V štúdii bola konzumovaná 1 lyžica konopného oleja.
  • Posilňujú imunitný systém.
  • 2 lyžice do každých raňajok navyše spôsobia zníženie krvného tlaku, zníženie LDL cholesterolu a zvýšenie HDL cholesterolu, upravenie triglyceridov.

Obsah vitamínov  a minerálov:

Minerály

  • vápnik (145 mg na 100 gramov)
  • železo (14 mg na 100 gramov)
  • magnézium (483 mg na 100 gramov)
  • mangán (7 mg na 100 gramov)
  • fosfor (1160 mg na 100 gramov)
  • draslík (859 mg na 100 gramov)
  • zinok  (7 mg na 100 gramov)

Vitamíny

  • vitamín A (3800 IU mg na 100 gramov)
  • vitamín B1 (0,4mg na 100 gramov)
  • vitamín B2 (0,11 mg na 100 gramov)
  • vitamín B3(2,8 mg na 100 gramov)
  • vitamín B6 ( 0,12 mg na 100 gramov)
  • vitamín D (2277,5 IU na 100 gramov)
  • vitamín E (90 mg IU na 100 gramov)

Z tohto vyplýva, že 30 g konopných semienok vám pokryje: 48 % DDD fosforu, 17 % draslíka, 50 % horčíka, 18 % železa, až 60 % mangánu, 22 % zinku, 8 % medi, 26 % vitamínu B1 a 21 % vitamínu B2.

Rodriguez-Leyva D, et al. The cardiac and haemostatic effects of dietary hempseed. Nutr Metab (Lond). 2010 Apr 21;7:32.
American Cancer Society. Gamma Linolenic Acid. [Internet]. Available at: http://www.cancer.org/treatment/treatmentsandsideeffects/complementaryandalternativemedicine/pharmacologicalandbiologicaltreatment/gamma-linolenic-acid
McAllister SD, et al. Pathways mediating the effects of cannabidiol on the reduction of breast cancer cell proliferation, invasion, and metastasis. Breast Cancer Res Treat. 2011 Aug;129(1):37-47.
Ramer R, et al. Cannabidiol inhibits lung cancer cell invasion and metastasis via intercellular adhesion molecule-1. FASEB J. 2012 Apr;26(4):1535-48.
Guzmán M et al. A pilot clinical study of Delta9-tetrahydrocannabinol in patients with recurrent glioblastoma multiforme. Br J Cancer. 2006 Jul 17;95(2):197-203.
Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Tekvicové semienka: čím sú staršie, tým sú zdravšieTekvicové semienka: čím sú staršie, tým sú zdravšie

Ak hľadáte zdravú maškrtu, ktorá vás zasýti a navyše má veľa zdraviu prospešných látok, siahnite po tekvicových semienkach.

 

Chia semiačka: zdravie z prírodyChia semiačka: Zdravie z prírody

Poznali ich už Aztékovia, Mayovia a starí obyvatelia Latinskej Ameriky. 

 

Ľanové semienka očistia tráviaci trakt od toxínovĽanové semienka očistia tráviaci trakt od toxínov

Poradia si so zápchou, zbavia črevá škodlivých látok a vďaka obsahu vlákniny a zdravých tukov predlžujú pocit sýtosti. 


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 644

Autor článku

Petra Kopecka

Ing. Petra Kopecká

Som certifikovaná výživová špecialistka a zakladateľka výživovej poradne - komplexná výživa. Komplexná výživa je pre každého, kto chce schudnúť ,udržať si hmotnosť, zvýšiť výkonnosť a pritom sa najesť dosýta, jesť skutočné jedlo a nie jeho náhrady. Vo výžive sa neustále vzdelávam už 7my rok a klientom prinášam najnovšie informácie o výžive, ktoré sú založené na vedecky podložených dôkazoch a overené v praxi.

http://www.komplexna-vyziva.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Neskutočne zdravé konopné semienka. Chrumkáte ich tiež?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Blog

Tréning

Ďalšie články

Výživa

Ďalšie články

Inšpirácie

Ďalšie články

Štýl